مقاله ای در مورد وایت برد

تخته وایت برد

مقاله در مورد تخته وایت بردوایت برد و گرین برد

 

در هر مرحله از آموزش يك شخص به عنوان معلم يا مربي بايد تدريس كند ، فرد يا افرادي بايد در نقش شاگرد مورد آموزش قرارگيرند و موضوعي هم به عنوان پيام آموزشي در ميان باشد تا عمل تدريس تحقق پيدا كند . درصورت نبود يكي از اين سه عامل، اصولآ تدريس انجام نمي گيرد. اما عامل ديگري نيز به عنوان راه و يا وسيله بايد در اختيار باشد تا برقراري ارتباط بين دو عامل اول و دوم و در نتيجه فهم عامل سوم را ممكن سازد.

امروزه استفاده از تخته وایت برد بسیار فراگیر شده است. ولی گاهی اوقات نحوه استفاده از وایت برد و با گرین برد را نمیدانیم .در این مقاله سعی شده تا شما را با وایت برد و گرین برد آشنا کنیم.

این عامل همان وسیله آموزشی است. دريك تقسيم بندي از وسايل آموزشي مي توان آن ها را به دو دسته تقسيم كرد : وسايل كمك آموزشي همياري و وسايل كمك آموزشي تسهيل كننده

يكي از رسانه هايي كه در زمره ي وسايل آموزشي تسهيل کننده قرار مي گيرد تخته وایت برد ها  هستند كه به انواع مختلفي چون : تابلوهاي گچي، تابلوهاي پارچه اي، تابلوهاي مغناطيسي، تابلوهاي الكتريكي، تابلوهاي تخته وایت برد ، تابلوهاي چسب دار و تابلو اعلانات تقسیم می شوند.

باتوجه به اينكه تابلوهاي گچي از متداول ترين و پرمصرف ترين وسايل كمك آموزشي در سيستم آموزشي ماست و همچنين به دليل جايگزيني تابلوهاي تخته سفید به جاي تابلوهاي گچي و استفاده ي متعدد معلمان از آن ها دركلاس هاي درسي ، دراين مقاله به تبيين و تشريح علل و عوامل موثر در استفاده از اين دو نوع تابلو و به محاسن و معايب آن ها از نظر معلمان و دانش آموزان مي پردازيم.

اگر مایل به خرید گلس برد نیز هستید با ما تماس بگیرید. فروش ویژه گلس برد لوکس و لاکچری

ويژگي ها ومشخصات تابلوهاي گچي و تابلوهای سفید:

بیشتر تابلوهای گچی از جنس چوب بوده وچوب های استفاده شده در آنها ؛ نئوپان ، تخته های تراشیده شده ی درختان جنگلی و تخته های فیبری فشرده می باشد.در سال های اخیر با استفاده از گچ و سیمان تابلوهای بتونی یا ملاتی نیز ساخته می شود. تابلوهای گچی به ابعاد 2×5/1 یا 2 ×3 ساخته می شوند.

در گذشته تابلوهای گچی به دلیل داشتن رنگ مشکی به تخته سیاه مشهور بودند. اما در حال حاضر به دلیل توصیه روانشناسان ،این نوع تابلوها به رنگ سبز تهیه می شوند . جنس تابلوهای تخته سفید از چوب فشرده شده می باشد؛که پس از صاف و صیقلی نمودن چوب ، با رنگ سفید رنگ آمیزی می شود؛

چارچوب تابلو با فلزی مخصوص (معمولاً آلومینیوم) قاب گرفته می شود. تابلو های سفید به اندازه های گوناگون تهیه و به بازار عرضه می شود. محل نصب تابلوها روبروی دانش آموزان و حداقل با فاصله 2 متری از ردیف جلویی روی دیوار می باشد .

 

ارتفاع تابلو ها از روی زمین بین 80 الی 100 سانتیمتر بوده و بر اساس استانداردهای جهانی دانش آموزان از روی سکوی مخصوص تابلو در روی آن اقدام به تحریر می نمایند.

معایب و محاسن تابلوهای گچی و سفید:

در یک پژوهش که به منظور شناخت محاسن و معایب تابلوهای آموزشی مورد استفاده در کلاس، به عمل آمد نتایج زیر حاصل شد:

81%دانش آموزانی که از هر دو نوع تابلو استفاده کرده بودند تابلوهای گچی را جهت استفاده در کلاس مناسب می دانند.6% آنان استفاده از تخته سفید را پیشنهاد می کنند و 13% هم استفاده همزمان از هر دو تابلو را توصیه می کنند.

مزایای استفاده از تابلو های گچی از نظر دانش آموزان عبارتند از:

نوشتن باخط درشت بر روی تابلوهای گچی راحت تر انجام می گیرد چرا که معلم بعضی اوقات ناگزیر به استفاده از این نوع خط می باشد.

نقاشی و رنگ آمیزی بر روی آن آسان تر و راحت تر از تخته سفید می باشد.
در هنگام نوشتن با گچ حواس نويسنده پرت نمي شود و با اعتماد به نفس بالا و اطمينان روی آن مي نويسد.

خواندن مطالب نوشته شده روی تابلو های گچی راحت تر از تابلوهای سفید می باشد.
دانش آموزان از همان دوران شروع تحصیلات ، به نوشتن در روی تابلوهای گچی عادت کرده اند.
مرمت و هزينه ي تعمیر و نگهداري تابلو های گچي نسبت به تابلو های سفید مقرون به صرفه تر است.

مزایای استفاده از تخته سفید:

اکثر دبیران ریاضی ، شیمی و فیزیک به دلیل استفاده زیاد از تابلو در کلاس ، تخته سفید را به تابلو های گچی ترجیح می دهند و دلایل آنها برای این کار عبارتند از:
تمیزی و نداشتن گرد و غبار در کلاس درس
جایی که نصب تخته گچی امکان نداشته باشد تخته سفید کارآیی زیادی دارد.
حمل و نقل آن آسان است.

 

با یک دستمال ساده هم قابل تمیز کردن است.
جابجایی ماژیک راحت تر و تمیز تر از گچ می باشد و معلم می تواند ماژیک ها را در کیف خود نیز حمل کند.

وایت برد
معايب تخته سفید از دیدگاه دانش آموزان و معلمان

چون پهناي نوشته در اين نوع از تابلوها كوچك وكم است لذا از فاصله ي دور قابل رويت و تشخيص نيست و بخصوص در ترسيم اشكالی كه داراي ريزه كاريهاي زيادي هستند مناسب نمی باشند.

براي نوشتن بر روي تابلو معمولاً حروف كتابي خواناتر است. با توجه به لغزنده بودن سطح تابلو هاي تخته سفید عملاً امكان نوشتن با حروف كتابي غير ممكن مي باشد.

براي راست نوشتن، بايستي نويسنده همراه حركت دست، حركت كند. اگر در نوشتن بر روي تخته سفید حركت كنيم خط نوشتاری بد و ناخوانا خواهد شد.

اگر نوشته اي بر روي تخته وایت برد ، مدت زیادی بماند اثري از نوشته ي قبلي باقي خواهد ماند و به مروركيفيت تخته سفید از بین خواهد رفت.

 

ماژيك براي نوشتن به راحتي در دسترس دانش آموزان قرار نمي گيرد. چون قیمت آنها نسبت به گچ گران است. لذا مدیر ان را فقط در اختیار معلم قرار می دهد.

كوچك و ريز نوشته مي شود و برخي دانش آموزان نمي توانند به  راحتي نوشته های تابلو را ببينند به دليل شفاف بودن سطح وايت برد، نور منعكس مي شود مخصوصاً موقع روشن بودن لامپ كلاس این مشكل بیشتر احساس می شود.

برخي از دانش آموزان بوي ماژيك را ناخوش آيند مي دانند.

برخي از دانش آموزان اظهار می دارند نوشتن بر روی وايت برد یک نوع حس مصنوعي و موقتي بودن را در آنها ايجاد مي كند.

برای روان شدن جوهر ماژیک ، درهنگام نوشتن با ماژيك بايستي نوك آن به پايين باشد؛ درچنين شرايطي نوشتن غيرممكن مي شود و اگرچنين نكنيم بعد از چند لحظه نوشته كم رنگ تر مي گردد، تا جايي كه از ردیف های آخر کلاس نوشته غیرقابل خواندن می شود.

 

ماژیک مخصوص تخته سفید خیلی زود تمام می شود.

 

اکثر تخته سفیدهای موجود در بازار در اندازه های کوچک ساخته شده اند؛ بنابراین فضای آنها در موقع نوشتن زود تمام می شود.

برای درس هایی که شامل روند دستورالعملی هستند پر زحمت است.(مثل دستورالعمل آزمایش درس علوم)

یک اشکال بزرگ این است که دیگران اغلب به طور اشتباهی از ماژیک های معمولی روی تخته سفید استفاده می کنند ؛ در این صورت پاک کردن و تمیز نمودن تابلو بسیار دشوار خواهد شد.

چگونگي استفاده ازتابلوهاي گچي درآموزش:

تابلوهاي گچي بايد دائماً تميز باشد و حداقل هفته اي يك بارشسته شوند.
براي نوشتن برروي آن ازگچ هاي نه زياد نرم و نه زياد سخت استفاده شود.

 

براي پاك كردن تابلوهاي گچي از تخته پاك كن نمدي استفاده شود و از بالا به پايين كشيده شود تا ذرات گچ در هوا پخش نشود. اما اگر با تخته پاک کن اسفنجی اقدام به پاک کردن تخته می کنیم می بایستی تخته پاک کن مرطوب باشد.

محل نصب آن متناسب باقد دانش آموزان باشد.

نور بايد از سمت چپ به آن بتابد و از نصب تابلو به روي پنجره بايد اجتناب كرد.
براي نوشتن مفاهيم جديد يا نكات مهم ازگچ رنگي استفاده شود.

در نوشتن از حروف كتابي استفاده شود و براي راست نوشتن بايستي همراه حركت گچ ، نويسنده حركت كند.

از تلفيق نوشته و تصوير استفاده شود و نيز مرحله به مرحله نوشته شود نه يكجا.

آماده كردن وسايل مورد نياز ازقبيل گچ و گردگير(پاك كن)
براي اين كه تخته ی صاف و صيقلي نور را منعكس و چشم ها را ناراحت نكند آن را از رنگ هاي سياه يا سبز انتخاب مي كنند و براي نوشتن در تخته هاي سبز رنگ ازگچ هاي الوان (بويژه سبزرنگ) استفاده مي شود(بیات ومقدم ص 156، 1375)

توصیه هایی برای استفاده از تابلو های گچی و تخته سفید:

به تناسب سن و توانايي دانش آموزان و نيز فضاي موجود كلاس، مي توان از انواع وایت برد استفاده كرد. مثلاً در دوره ي ابتدائي با توجه به اين كه هنوز دست دانش آموزان براي نوشتن از وسايل غير از مداد عادت نكرده اند و در نوشتن مي بايستي دست خود را به جايي تكيه بدهند،

 

اين كار در استفاده از تابلوههاي گچي همزمان با فشاري كه دانش آموز به گچ و تخته وارد مي كند يك نوع تكيه گاهي براي او محسوب مي شود؛ ولي در تابلوهايي مثل تخته سفید اين كار به سختي انجام مي گيرد چون اگر فشار زيادي به ماژيك وارد شود به دليل صاف بودن صفحه ي تخته سفید ، ماژيك به سرعت سُر مي خورد و عملاً نوشتن را مشكل تر مي كند.
در دوره ي راهنمايي مي توان به همراه استفاده از تابلوهاي گچي از تابلوهاي تخته سفید استفاده كرد و در برخي دروس اين كار به آموزش كمك مي كند اما استفاده ي محدود از آن توصيه مي شود.

درسطح دبيرستان و پيش دانشگاهي هم با توجه به معايب شمرده شده برای تخته سفید، معلمان مي توانند با گرايش دانش آموزان از هر دو نوع تابلو استفاده كنند. البته نصب تابلوهاي تخته سفید روي تابلوهاي گچي صحيح نيست چون امكان نوشتن با گچ را از بين مي برد. پس بهتر است جاي مناسبي براي نصب آن پيدا كنند.

معلمانی که از تابلوهای گچی بیشتر استفاده می کنند با استفاده از روپوش های سفید می توانند مانع کثیف شدن لباس هایشان در مقابل گرده های گچ شوند.

 

 

3/5 - (4 امتیاز)
Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید) -